Ilham is 8 years old, first child from Umar (40) and Nenah, born and lived in kampong Karawanggirang, Karawang, Sukabumi sub district. Ilham started his smoking habit since he was 4 years old. According to Umar, at first Ilham started smoking secretly hiding from people. Then, Umar found out from the neighbor and cigarettes stall owner that Ilham was smoking. Umar was furious to his first son. Often Umar forbid his son not only by strong words, but also with strong fist too. Umar admitted that for several times, he was very angry with his son, so he tied the boy in the house to prevent from going out and smoking.

Ilham went to school for only 5 months, he could not catch up with the lessons in class. After quit school, Ilham often runaway to shopping center and helping parked the cars to earn money, to buy cigarettes. Ilham addiction to cigarettes became worse and worse. He began to stole things from his house, like rice or other thing that could be trade in with cigarettes. When the cigarettes stall owner would not sell anything to Ilham, the boy became frantic and destroyed the stall. This happened when Ilham still smoke two packs of cigarettes a day.

Some media had published the story of Ilham the child smoker. Until the news got in to National Commission for Child Protection’s attention and offered help to Ilham’s parents. According to Aris, secretary general for National Commission for Child Protection, when first came to Jakarta Ilham was a very emotional child. He could went infuriated if no one would give him cigarettes he asked. Ilham tent to had violent tantrums when he could not have cigarettes. Ilham emotional behavior also changing. He was acting like an adult, from the way he talked without respect to elder and considered his same age is not his socialized level.

Ilham and with the parents got one full month treatment with some therapy in Jakarta. For the boy there were quit smoking therapy, socializing with the same age group, also psycho social assistance where Ilham and his younger brother Reza had to do children activities such as reading, playing, drawing and exercising.

The treatment was also full of challenge. Ilham was very often getting bored of the activities. Ilham was trying to runaway three times from the social child nursing home. One time Ilham managed to runaway for one night, and got returned by the Police. He was back smoking in his runaway time and when he returned his behavior back to disturbing.

For Umar and Nenah the parents got parenting skill how to divert Ilham’s attention when he craved for cigarettes. Umar the father, was a smoker. He quits smoking for the sake of supporting his child in stop smoking therapy.

After one month of therapy, National Commission for Child Protection hand over Ilham as an ex smoker to the parents and the local government. There is no guarantee that Ilham would stay quit smoking, especially if his surrounding environment is not supportive.

Ilham is just one case. An example to be told to people about how easy it is for a child to have access to cigarettes. Direct or indirect, child need to be protected far and away from smoke and cigarettes. Is it the government responsibility? Or cigarettes industry? Family? It’s need more than a village to protect a child from cigarettes.

Posted: April 24, 2012 in Uncategorized

After all this time, will you believe me if i told you i don’t have my own laptop, notebook, or the high end technology type writer?

You should believe me.. I don’t have my own laptop. Seriously!

That’s why tonight i borrowed my partner’s notebook.

My intention was to write an application letter, other thing always come as distraction.

Tonight, somehow i found out that my partner, the woman that i love actually has a blog that i never read before.

It’s a BIG surprise for me. How come after all this time she never told me?

I knew it all this time that she has something that i haven’t found yet. I even dream about it not too long ago.

On and on and on.. my mind busy.. thinking and digest the fact that i just found.

and boom, I realized that I could not do anything. Respect, openness, honesty, trust, are things that come naturally.

I wish someday she trust me enough, so that she can tell everything as she wish to me. But for this moment, I just have to be glad, that my partner can expressed her feeling freely in her writing.

Posted: December 6, 2011 in Uncategorized

Relationship..
It’s hard to maintain a relationship. Well, I bet everyone knew about it.

I think I just want to write down the easy part then.

It’s so easy to be trapped in ego trip when you are in a relationship.
It’s so easy to forget all the commitments made when you are angry.
It’s so easy to hurt the other side’s feeling and say “I didn’t mean to”..

So yes, it’s very easy to lose a relationship..

Ps. To all of you who are in relationship, hang on there, you don’t falling in love everyday.

Posted: July 30, 2011 in heart

A Song

Posted: July 2, 2011 in heart

goodnight and go

Skipping beats,
Blushing cheeks.
I am… struggling..
Daydreaming,
Bed scenes in… the corner cafe
And then I’m left in bits recovering tectonic… tremblings
You get me every time.

Why’d ya have to be so cute?
It’s impossible to ignore you..
Must you make me laugh so much?
It’s bad enough we get along so well..
Say goodnight and go.

Follow you home,
You’ve got your headphones on
And you’re dancing
Got lucky;
Beautiful shot:
You’re taking everything off
Watch the curtains wide open
And you’re following the same routine;
Flicking through the TV, relaxed and reclining
And you think you’re alone..

Oh, why’d ya have to be so cute?
It’s impossible to ignore you,
Must you make me laugh so much?
It’s bad enough we get along so well..
Say goodnight and go.

One of these days,
You’ll miss your train,
And come stay with me…
{It’s always say goodnight and go}
We’ll have drinks,
And talk about things and,
Any excuse to stay awake with you…
You’ll sleep here,
I’ll sleep there,
But then the heating may be down again,
At my convenience…
We’d be good,
We’d be great together…
Go

Why’d ya have to be so cute?
It’s impossible to ignore you,
Must you make me laugh so much?
It’s bad enough we get along so well..
Say goodnight and go.

Why’s it always always:
goodnight and go?
Oh, Darling not again,
Goodnight and… go…

Jakarta’s Problem

Posted: August 5, 2010 in Uncategorized

http://www1.voanews.com/english/news/asia/Jakarta-Struggles-to-Provide-Clean-Water-to-All-99487644.html

Dua Sisi Sinar Kehidupan

Posted: June 19, 2010 in life

Sudah seminggu terakhir ini, cuaca kota Jakarta hampir setiap hari dihiasi langit mendung kelabu. Curah hujan tidak terlalu sering, tapi cuaca yang kadang panas kadang hujan ini cukup membuat banyak orang mulai terserang influenza.

Tidak terkecuali, bayi-bayi kucing saya yang sekarang hampir semuanya terserang pilek.
Untungnya, hari Sabtu ini ada cukup sinar matahari untuk menjemur kucing-kucing kecil itu.

Sambil menjemur mereka, pikiran saya melayang layang memikirkan sumber panas bumi itu. Matahari. Bagaimana bumi bisa terus memiliki kehidupan seisinya bila tanpa sinar panas matahari?
Atau mungkin sebaliknya, akankah bumi dan seisinya ini hangus terpanggang terik panas matahari?

Yah, bahasan pemanasan global memang gaungnya ada di mana-mana. Tapi saya tidak akan memikirkan tentang itu kali ini. Terlalu berat untuk Sabtu pagi.

Pikiran saya beralih ke efek dua sisi dari sinar matahari. Bila tanpa sinarnya atau terlalu banyak terkena sinarnya. Itu baru matahari. Tapi hampir terhadap semua kebutuhan manusia semua memiliki dua sisi itu. Makanan, minuman, olahraga dan bahkan yang menyangkut perasaan, yaitu cinta. Kesemuanya, bila tanpa akan tidak lengkap, tapi bila berlebih akan merusak. Dan kuncinya cuma satu di pikiran saya. Keseimbangan. Balance.

Saya berusaha untuk bisa menjadi manusia yang hidup dalam keseimbangan itu. Meski lebih kerap lupa dan terlenanya sih.

Dan kucing-kucing kecil saya mulai mengeong tanda protes, kepanasan karena terik matahari. Nah, satu reaksi alami ketika saya terlena sibuk dengan pikiran saya sendiri. Angkat kandang, masuk ke rumah, dan rasanya kulit saya juga sedikit lebih gelap.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Saya sedang berusaha menyelesaikan editing video, ketika rekan kerja saya Aubrey harus memonitor berita TV nasional. Dia harus merekam suara bapak presiden yang katanya mau berbelasungkawa atas kepergian Hasan di Tiro. Dan ketika berita-berita sudah mulai berkoar-koar, hampir semua TV swasta memang sedang menaikan berita mengenai penembakan kapal misi kemanusian “Mavi Marmara” dan protes-protes di seluruh belahan dunia terhadap aksi penyerangan militer Israel tersebut.

Hampir dalam setiap protes atau demonstrasi itu, ada manusia-manusia berteriak berorasi dengan penuh kemarahan, pembakaran bendera, makian juga kutukan keluar dari mulut-mulut segerombolan orang.

Dan telepon genggam saya pun berbunyi… “Mbak Metta” nama yang muncul sebagai caller ID, sepupu saya.

“halloooo…, sibuk?”

“eh, kenapa mbak? ga terlalu kok..”

“gimana gimana, jadi ke Jogja ga ‘de?”

“naaah.. itu dia mbak, kayaknya diriku masih tentatif ni jadinya. Maaf ya mbak. Tiba-tiba banyak issue menghangat gini. Jadi belum bisa pasti pergi atau ngga.”

“emang ada issue hangat apa si ‘de?”

“itu lho President Amerika kan mau datang, dan ini Israel Palestina juga lagi hot gara-gara penyerangan kapal kemanusiaan itu. Jadi banyak demo nih mbak, dan seperti biasalah, Amerika pasti kebawa kalau udah nyebut Israel kan…”

“iya yah, tapi itu lho ‘de, ngapain juga sih pada demo, emang ada efeknya ya? Katanya mau perdamaian, tapi kok mengutuk ya?”

“namanya juga panggung politik mbak.. internasional lagi, hehehe, jadi harus keras mungkin…”

“hahaha, gitu ya ‘de. Jadi semuanya kebawa negatif ya… Ya sudah lah, nanti kabar-kabari ya kalau bisa pergi ke Jogya..”

“ok mbak, pasti. Thanks for calling ya.”

Begitu percakapan saya dan sepupu saya Metta hari ini. Saya jadi berpikir lebih keras lagi.

Bukan! Bukan tentang konflik Israel Palestina. Tapi tentang demonstrasi-demonstrasi dan kedamaian tadi. Banyak sekali pertanyaan yang bermunculan di kepala saya. Seperti misalnya, apakah tidak ada cara lain selain mengutuk, marah-marah, atau main bakar-bakaran (aduh, pemanasan global lho).

Semua orang berpikir ingin merubah dunia, tanpa mau berpikir harus merubah dirinya sendiri. Itu kata-kata bijak dari seorang yang terkenal, yang jujur saja saya lupa siapa. Tapi belakangan kata-kata sakti itu kerap muncul di benak saya.

Memang kejadian penyerangan itu adalah sebuah tragedi. Tapi haruskah sebuah tindakan negatif diikuti dengan kegiatan-kegiatan yang bernuansa negatif lagi? Jadi demonstrasi itu negatif? Oh, bukan Demonstrasi nya yang negatif. Tapi coba bayangkan, sekumpulan orang, terprovokasi orasi yang meledak ledak karena kemarahan. Sang orator begitu termakan oleh emosi kebencian, mengajak semua yang bergabung untuk mengutuk. Seberapa besar energi negatif yang muncul?

Akan sangat berbeda ketika segerombolan orang berkumpul dan berdoa untuk kedamaian. Atau segerombolan orang berkumpul dan tersenyum mengajak orang untuk berpikir positif dan berharap kedamaian itu akan datang.

Bagaimana bisa berharap kedamaian dengan menghadirkan kutukan? Bagaimana bisa mengutuk tanpa menghadirkan energi negatif? Bagaimana bisa kedamaian hadir bila tanpa pikiran positif? Bisa kah kita manusia tidak terpancing yang serba negatif dan tetap mendoakan mereka yang terzalimi dan menzalimi? Bukan kah perdamaian yang diharapkan semua?

Pikiran saya masih sibuk dengan pertanyaan-pertanyaan tadi ketika Aubrey menepak bahu saya.

“Dude, i’m done, i’m ¬†going home, ok?”

“oh, ok ‘brey, take care..”

“ok thanks, see ya..”

Aubrey pun meningggalkan saya sendiri di dalam ruangan kerja. Saya pun mematikan TV, berharap kedamaian tetap akan ada di hati mereka, yang menjadi korban, pelaku, maupun mereka semua yang bersedih dan marah akan terjadinya tragedi kapal kemanusiaan ini. Amin.